القائمة الرئيسية

الصفحات

استراتيجيات التسعير - شرح كامل عن استراتيجيات وطرق التسعير

 استراتيجيات التسعير - شرح كامل عن استراتيجيات وطرق التسعير

تعتبر استراتيجيات التسعير في التسويق
واحدة من مسؤوليات ومهام أى مسوق …
هو تحديد استراتيجية التسعير المناسبة للمنتج او الخدمة ضمن خططه التسويقية..
لأن التسعير زى ما احنا عارفين واحدة من 

 
4Ps
اللى هما
  1. Product
  2. Place
  3. Price
  4. Promotion
وهنا بالتحديد هنتكلم عن استراتيجيات التسعير وليس أنواع التسعير اللى ممكن نتكلم عنها فى موضوع تانى منفصل ..
………
نقدر نقسم الاستراتيجيات دى الى ٣ أنواع رئيسية
📌أول نوع استراتيجيات تسعير المنتجات الجديدة بالاسواق

📌New product pricing strategies

ودى بتشمل استراتيجيتين مهمين وهما

✅Market skimming strategy

ومن اسمها فهى بالضبط جاية من كلمة

Skimming

المستخدمة مع منتجات الالبان اللى بيتم نزع المكونات الدسمة منها وتستخدمها استخدامات تانية ..
فى الاستراتيجية دى بتعتمد على تسعير عالى مربح...

Premium pricing

بيستهدف شريحة محددة من العملاء اللى تقدر تشتريها بالسعر ده طبعا مع تقديم مقومات وجودة عالية بتضمن تناسب السعر مع الاستراتيجية….
نقدر هنا مثلا ندى مثال بشركة مايكروسوفت لما قدمت اللاب توب الخاص بيها السيرفس ...
تانى استراتيجية وهى

✅Market penetration strategy

هنا بتعتمد على تسعير منخفض يقدر يجذب العملاء من المنافسين ويضمنلها حصة سوقية كبيرة
هنا أشهر مثال منتجات شركة هواوي الصينية فى بداية نزولها الأسواق العالمية..
##############
📌النوع التانى الرئيسى وهو تسعير مزيج المنتجات..

📌Product Mix marketing strategies

ودول ٥ استراتيجيات ..وتشمل ..

✅Product line pricing

وهنا نقدر نقول ان الشركة بتقدم مجموعة خدمات تحت مسمى خط انتاج واحد وبتعمل تفرقه فى اسعارهم وبتعتمد على تقييم العميل للاختيارات المختلفة .. رغم ان الفروقات بينهم تكاد لا تذكر من حيث التكلفة …
ناخد هنا مثال منتجات زى نسكافية اللى فيها منها أنواع مختلفة تحت نفس الاسم..لكن بتلاقى الجولد أغلى من لجالباقيين رغم اننا فى الاول والاخير بنتكلم عن قهوة متشابهة لحد كبير …

✅Optional-product pricing

هنا التسعير بيعتمد على المواصفات اللى يختارها العميل لنفس المنتج اللى بيكون متوافر منه مواصفات مختلفة …
زى مثلا مواصفات اللاب توب والموبايلات ...اللى بتنزل منها مواصفات مختلفة و كل عميل بيختار اللى يناسب حاجته والسعر المناسب ليه …

✅Captive product pricing

هنا الاعتماد على التسعير يشمل احتياج العميل للاكسسوارات ومكملات للتجربة الأساسية للمنتج..

مثال هنا منتج زى امازون كيندل اللى بتقدمها بسعر رخيص مقابل انها بتعتمد على شراء العملاء للكتب للقراءة عليه..

مثال تانى منتجات زى الطابعات اللى سعرها بقى رخيص جدا مقابل انك بتحتاج تغير الحبر اللى سعره مرتفع .. لكن بدونه لا تعمل الطابعة…

✅By-product pricing

هنا بيكون السعر بيعتمد على الاستفادة من بعض مخرجات المنتج اللى ممكن تكون تكلفة التخلص منها فى حد ذاتها كبيرة .. زى مثلا الاستفادة من نشارة الخشب فى صناعات الاثاث عن طريق بيعها لمزارع الدواجن .. واللى بتحسب كجزء من التسعير..

✅Product bundle pricing

هنا الاعتماد على تقديم كذا منتج كحزمة واحدة بسعر مخفض .. بالمقارنة لو اشتراهم العميل بشكل منفصل …
مثال هنا وجبة الكومبو فى ماك .. اللى بتشمل إضافات جانبية للوجبة الرئيسية واللى سعرها بيكون ارخص لو قررت شرائهم بشكل منفصل …
###############
📌 النوع الرئيسى التالت وهو استراتيجيات تعديلات الأسعار ...

📌Price adjustment strategies

ودول سبع استراتيجيات وتشمل ….

✅Discount and allowance pricing

اولا
Discount
فى السياسية التسعيرية دى بتقوم الشركات بعمل خصومات استثنائية تبعا على شروط معينة مع العميل زى الدفع المبكر او الالتزام بالسداد بشكل متتابع .. بإنها بتميزه بخصم خاص ..والنوع ده مشهور جدا فى مجال التوزيع للسلع ومعروفة بإسم الخصم النقدى للدفع الغير مؤجل..
ثانيا
Allowance
هنا بتقدم الشركة المصنعة حافز اضافى للموزعين لبيع منتجاتهم عن طريق المشاركة فى تسويقه ومنها نوع مشهور
Trade-in allowance
وفيه الموزع بيحدث منتج ما مقابل تبديله بمنتج قديم مقابل خصم مغرى مقابل تبديل لجهازك القديم ..

✅Segmented pricing
التسعير ده بيعتمد على تحديد السعر بناءا على فئة معينة رغم عدم وجود فوارق كبيرة فى التكاليف الأساسية..
ومنها
Customer-segment pricing
النوع ده من التسعير يستهدف فئات محددة بسعر مميز .. زى مثلا خصومات المتاحف للمواطنين الزوار ..طباعة او تصوير الأوراق للطلاب اللى بيكون ارخص من السعر العادي
Product form pricing
هنا نفس المنتج بيتم تسعيره بأسعار مختلفة … والنوع ده منتشر جدا فى الخدمات مثال اسعار الفنادق وتذاكر الطيران اللى بتختلف حسب شكل الخدمة ..رغم ان الاتنين فيهم نفس الوظيفة ..يعنى رحلة الطيران بيفرق البيزنس عن الايكونومى فى حين ان الاتنين فى نفس الطيارة اللى هتوصل لنفس المحطة ...
Location-based pricing
التسعير هنا بيختلف بناءا على الموقع رغم ثبات تكاليفه ...

Time-based pricing
بنفس المفهوم التسعير بيتغير بناءا على وقت اختيار المنتج او الخدمة ..مثال مشهور جدا فى الفنادق وزيادة أسعارها فى الإجازات الأسبوعية والمواسم والأعياد...

✅Psychological pricing
يعتبر النوع ده من التسعير من اكتر الانواع المستخدمة بكثرة من إستراتيجيات تعديل الأسعار.. وبيعتمد على تحليل مدى تقبل العميل للسعر والخصومات المقدمة ..
فمثلا العميل ممكن يتقبل شراء برفان هدية بألف جنية .. رغم انه مكوناته كلها لا تسوى أكتر من ٥٠ جنية .. وده لانه قدر يعطى له انطباع بجودته …
مثال أخر شهير هل لو سعر منتج هو ١٠٤٥ وقررت اعمل عليه خصم اخليه ١٠٠٠جنية ولا ٩٩٩..
طبعا ٩٩٩ افضل لانها بتعطي الانطباع بان العميل نزل تحت الالف 💷
ويفضل يكون الرقم قبل الخصم بلون اسود وحجم كبير وبعد الخصم بلون أحمر وخط صغير …
من الاعتمادات الأساسية فى التسعير النفسى هى
Reference prices
ان العملاء دائما عندهم مرجعية للتسعير وبتكون حاضرة دائما فى أذهانهم ولازم تحاول تقلل منتجك دائما عن نطاق السعر المرجعى ده …
دائما بيكون حاضر بشكل أكبر في المواد الغذائية اللى بيتم شراؤها بشكل متواصل..خصوصا السلع الغذائية
✅Promotional pricing
تسعير العروض بيختفي سعر المنتجات بخصم مغرى جدا أحيانا أقل من تكلفة المنتج للتخلص من مخزون راكد او وصول منتج أحدث من نفس المنتج .. وطبعا لزيادة المبيعات وخلق حاجة ملحة لاهمية المنتج ...
✅Geographical pricing
هنا التسعير بيتحدد بناءا على المكان الجغرافي للعميل طبقا لإتفاقية المصنع مع العميل فى كل دولة …
ومن اشهر تطبيقاتها هى
Incoterms
ودى إتفاقية دولية لأنواع الأسعار عالميا بين المصنعين والمستوردين ..
ومن الانواع دى
EX work price
العميل أو المستورد .. بيتحمل مسؤولية البضاعة من باب المصنع..شاملة كل الخطوات من رسوم الشحن فى دولة المنشأ للتأمين .. للجمارك .. ولحد ما توصل لميناء الاستلام ومن ثم الى المستودعات ..
FOB Price (free on board)
العميل هنا بيتحمل تكلفة ومسؤولية المنتجات من مكان تسليم الشحنة سواء من ميناء شحن المصنع فى الدولة اللى تم فيها الإنتاج (دولة المنشأ).. او من ميناء استلام الشحنة فى الدولة اللى هيتم فيها الاستلام ...
CIF price
العميل بيتحمل فقط تكلفة نقل المنتجات من ميناء الاستلام رسوم الإفراج الجمركى والضرائب إن وجدت … والمورد بيعتبر مسؤول عن دفع كامل رسوم الشحن سواء جوى او برى أو بحري شاملة رسوم التأمين حتى وصولها لميناء المشتري....

✅Dynamic and online pricing
التسعير الديناميكي بيعتمد على تغيير سعر المنتجات والخدمات بشكل مستمر طبقا لحاجة العميل والظروف المحيطة بعملية استخدام او شراء الخدمة…
أشهر مثال هنا 👈 هو خدمات زى كريم واوبر ...
اللى بيتغير سعرها تبعا لوقت الذروة والساعة اللى استخدمت فيها الخدمة وسعر الكيلو متر فيها متغير من آن لاخر..
مثال أخر مشهور هو أسعار مواقع التسويق الالكترونى اللى بتتغير من عميل التانى وأحيانا من متصفح للتانى واللى بتتغير طبقا لتحليل الذكاء الاصطناعى لسلوكيات العميل الشرائية المخزنة على الجهاز اللى بيقوم بالشراء منه...

✅International pricing
بما أن العالم أصبح وحدة واحدة بفضل وسائل الاتصال ....فالشركات اللى بتقدم منتجاتها عالميا لكل الدول إما ان تستخدم سعر موحد عالميا يختلف بشكل محدود طبقا لقوانين كل دولة بتحديد قيمة الضرائب والرسوم الجمركية مما يضمن ليها أداء متوازن لكافة عملائها فى كافة أنحاء العالم …
أشهر شركة بتوحد اسعارها عالميا هى شركة أبل ومنتجاتها تقريبا تماثل أسعارها الأساسية بأمريكا مع اختلافات محدودة…
………………………………………….
لو وصلت لحد هنا فتستاهل كتاب مميز جدا عن
-استراتيجيات التسعير pdf
Psychology of pricing
أكتب ايميلك فى الكومنتات وهبعتهولك فورا ...📖📖
………………………………………...
فيد غيرك بالمعلومة لو شايف انك استفدت منها
Share & like 😉
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♥ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♥ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

لو حابب تتعمق اكتر في الماركيتينج انصحك تقراء المقال ده
و لو حابب تعرف ياعني اي brand posiyioning ادخل شوف ده 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استراتيجيات التسعير pdf
استراتيجيات التسعير doc
استراتيجيات التسعير الدولي
استراتيجيات التسعير النمطي
استراتيجيات التسعير الالكتروني
استراتيجيات التسعير النفسي
استراتيجيات التسعير للشركات
استراتيجيات التسعير ppt
استراتيجيات التسعير في التسويق
استراتيجيات التسعير ويكيبيديا
استراتيجيات وطرق التسعير
سياسات واستراتيجيات التسعير
بحث عن استراتيجيات التسعير
ما هي استراتيجيات التسعير
استراتيجية التسعير لشركة نادك
تحديد استراتيجية التسعير مقارنة بالمنافسين
مادة استراتيجيات التسعير
استراتيجيات التسعير لشركة ابل
استراتيجية التسعير للمنتج
استراتيجية التسعير لشركة المراعي
استراتيجية التسعير لشركة ابل
استراتيجية التسعير لشركة سامسونج
استراتيجية التسعير للخدمات
استراتيجية تسعير كوكاكولا
كتاب استراتيجيات التسعير
استراتيجية التسعير لشركة كوكاكولا
استراتيجيات التسعير في السوق
استراتيجية التسعير في شركة ابل
استراتيجية التسعير في شركة المراعي
استراتيجية التسعير في شركة سامسونج
استراتيجية التسعير في التسويق
استراتيجية التسعير في شركة تويوتا
استراتيجية التسعير في شركة ايكيا
استراتيجية التسعير القائمة على المنافسة
بحث عن استراتيجيات التسعير الدولي
بحث كامل عن استراتيجيات التسعير
استراتيجية تسعير المنتج
استراتيجية التسعير في شركة كوكاكولا
استراتيجية التسعير في شركة فلاي دبي
استراتيجية التسعير في شركة نادك
استراتيجية البيع
تعريف استراتيجيات التسعير
استراتيجية التسعير بحث
استراتيجيات التسعير السائدة في السوق
استراتيجيات التسعير الدولي والمحلي
استراتيجيات التسعير mrk 412
استراتيجيات التسعير في التسويق  


هل اعجبك الموضوع :
author-img
انا من محبي المواقع والعمل علي تطويرها ولدي الخبرة الكافية بتقديم افضل الدروس والكورسات في مجال السيو وبلوجر وادسنس

تعليقات

العنوان هنا